Екопътека от „Аладжа манастир“ до с. Кранево

Началото на маршрута започва от чешмата до Аладжа манастир. Екопътеката преминава през природен парк “Златни пясъци” по добре поддържани горски пътеки с множество изградени пейки и заслони. Има ясна и добре поставена маркировка, както и табели за ориентация. Ние ще следваме зелената маркировка в първата част на маршрута, а по-късно ще преминем на червената.

В началото пътеката преминава през кратък участък с положени плочки, след което навлиза дълбоко в гората. Тук се поема наляво и започва леко спускане по приятна и широка горска пътека. По-нататък тя се движи в живописно дере, а на места има интересни скалисти образувания. Навсякъде е много чисто и приятно за разходка и спорт. В този участък има поставени и няколко пейки за почивка.

Маршрута преминава в подножието на местност “Перчемлията” и навлиза навътре в гората. По-нататък има разклон, от който вдясно идва трасето маркирано с червена маркировка, която ще следваме занапред. След няколко километра из гората се излиза на асфалтиран път, по който поемаме надясно. Не след дълго завиваме наляво и се озоваваме на страхотна малка полянка, на която има изграден хубав заслон – идеално място за почивка и пикник.

Нататък пътеката продължава по широка и добре оформена пътека. След около километър се стига до още една пейка за почивка. Тук на около 30-40 м след нея вляво започва тясна стръмна пътечка, която ни отвежда до интересна горска чешма. Малко над нея по пътеката вдясно има изграден страхотен масивен заслон – “Бежаната”. Вътре има и масивно барбекю, което придава много уютна обстановка и го прави подходящо за използване и при по-студено време.

След като се върнем обратно на екопътеката близо до пейката, продължаваме нататък и след около 2 км маршрута преминава близо до ръба на платото над местност “Старите лозя”. Тук се открива невероятна гледка към морето и буните. Тук наблизо има и пейка за почивка. Продължаваме напред и след още километър стигаме до друга пейка, която е разположена на специално стратегическо място. Тук можем да се насладим на страхотната панорама – в подножието се вижда с. Кранево, а в далечината цялата плажна ивица чак до к.к. Албена.

Трасето продължава по маркировката надолу по широк черен път, но преди това можете да посетите още едно приятно място. Тук при пейката вляво има черен път, по който лесно се достига до една полянка наблизо, пригодена за пикник и почивка. Има изграден заслон, както и външно масивно барбекю и тоалет. А в източния края в гората се стига до няколко пейки за почивка на нещо като тераса, отново с изглед към морето.

После се връщаме обратно до разклона и продължаваме надолу достигайки до входа на с. Кранево, непосредствено до гостилница “Горски кът”. Ако имате още сили и желание за разходка, можете да продължите вляво и нагоре по тесен асфалтиран път, който след около 1,5 км ще ви отведе горе на платото. Там навремето е имало средновековна крепост – “Кранея”. Тя е била построена и използвана по ранновизантийско време. За съжаление крепостните стени са напълно разрушени и трудно откриваеми. Намират се по ръба на платото и са доста обрасли. А по-късно по времето на социализма тук е било изградено военно поделение, което сега е изоставено и почти разрушено. Природата наоколо постепенно се е възстановила и отново е станала много дива и красива.

Препоръки:  Страхотен и лесен маршрут с добра маркировка. Удобен за изминаване пеша или с велосипед. Подходящ е и за деца. Може да се изминава през всички сезони. Без необходимост от допълнителна екипировка.