Скален манастир „Шашкъните“ и крепост „Овеч“

В този маршрут ще посетим още интересни места – скален манастир “Шашкъните” и крепост “Овеч” край гр. Провадия.

Началната точка на този маршрут е при входа на гр. Провадия. Там край пътя вляво, където е поставен един червен автомобил имитация на “всъдеход” има асфалтирана отбивка. По нея се изкачваме нагоре, преминавайки през един мост и покрай една автоморга.

И така след около 800 м достигаме до вилната зона, която се намира ниско долу вляво от пътя. Оглеждаме се за една много тясна и стръмна пътечка, по която да слезем долу на улицата. Ще се ориентирате лесно – точно там, въпросната асфалтирана уличка преминава през тунел под пътя. Като слезем на нея продължаваме само направо и нагоре, преминавайки покрай няколко вили достигаме гората. Оттук вече се вижда платото и скалите, в които се намира скален манастир “Шашкъните”. Освен него оттук се забелязват и още няколко единични монасешки килии издълбани в близост до него.

В началото се движим по широк черен път сред широколистна гора и след известно време достигаме до разклон, където продължаваме направо по тясна горска пътека. Тя ни извежда в подножието на скалния масив, а горе се изкачваме по интересни стъпала издълбани в скалата. След като се качим горе на платото, поемаме наляво и покрай парапета достигаме един железния мост, по който се достига до манастира. Висящият мост е дълъг около 15 м и преминаването през него е приятно екстремно – отдолу зее дълбока пропаст.

В манастира се влиза през неголям кръгъл отвор. Той се състои от четири големи свързани килии, като трите са на едно ниво, а четвъртата е над тях. През отворите се отрива внушителна гледка към платото и гр. Провадия. Манастира е ползван от монаси-отшелници през XII-XIV век.

След като разгледаме това митично място се връщаме назад до мястото, където се качихме на платото и продължаваме напред. Вървейки по пътечката на скалата достигаме до един ел. далекопровод. Тук можем да погледнем назад… Скален манастир “Шашкъните” в цялата си прелест – като две очи, които те наблюдават високо от скалата. Оттук продължаваме напред, като трябва да излезем на един на черен път. На това място трябва да внимаваме да не се объркаме. Надясно пътя води до гората и после слиза от платото. Ние трябва да продължим напред по този път, който минава вляво от един бетонен електрически стълб с червена маркировка. И така с леко изкачване вървейки напред, описваме една голяма дъга и достигаме до скалното плато “Табия”, на което се намират останките от прабългарската крепост “Овеч”. Тя е била построена през византийско време, а в по-късен период е развита и използвана от прабългарите през Второто българско царство. По пътя до нея вървейки по скалата, минаваме през страхотни места с гледки към долината и гр. Провадия.

Продължаваме напред и заобикаляйки възвишението пред нас в далечината се разкриват дървения мост и железния кръст край крепостта. Тук горе има и една дървена кула, от която се откриват страхотни гледки във всички посоки. Нататък достигаме до красивия дървен мост, който се простира над скалите и минаването по него остава незабравим спомен. Той ни отвежда до останките на старата крепост и края на нашето пътуване.

Разбира се този маршрут може да се измине и по обратен път от крепост “Овеч” до скалния манастир “Шашкъните” /2,5 км/.  Ако изберете тази посока и сте паркирали долу на чакъления път пред входа за “Овеч”, после на тръгване можете да се отбиете с колата до едно страхотно местенце за пикник. Като се спуснете надолу по пътя там, където той прави остър десен завой напред има една отбивка. Тя ще ви отведе до приятна малка полянка, на която има изградени маси и пейки, масивно барбекю и беседка. Там има и красива чешма, до която се стига по интересно мостче.

Препоръки: Интересен и лек маршрут с култови места за разглеждане. Трябва да се има предвид, че по-голямата част от трасето е по отрит участък.  В големи жеги няма да е пълноценно преживяването. Без необходимост от допълнителна екипировка.